Biographie

Ben Kinmont (1963 à Burlington, Vermont, USA), vit et travaille à Sebastopol en Californie. Il est artiste, éditeur, également libraire spécialisé dans les livres rares. Les actions de Ben Kinmont - documentées par l’image, le texte et divers objets - impliquent des relations interindividuelles et se fondent sur ce qu’il définit comme un espace intermédiaire entre deux sujets. Un espace qui, si on le compare à la sculpture, serait en permanence façonné et modifié. Son travail porte sur le statut de l’art, sur la place de l’artiste dans la société et les échanges entre l’artiste et le public, en examinant les systèmes de valeurs liés aux pratiques artistiques et les possibilités de déplacer ces pratiques hors du champ institutionnel du musée ou des galeries, pour aller à la rencontre du public partout où il se trouve, dans la rue, à son travail, ou chez lui. Ben Kinmont est représenté par la galerie Air de Paris.

Ben Kinmont a également développé une activité de libraire spécialisée en livre ancien sur la gastronomie, un projet artistique intitulé « Sometimes a nicer sculpture is to be able to provide a living for your family ». Il est également le fondateur de Antinomian Press, une entreprise d’édition qui soutient l’art du projet et les éphémères.

Quelques expositions (sélection) :
La cité sous le soleil, CNEAI, Cité Internationale universitaire, Paris, 2021
More, Air de Paris, Romainville, 2019
Une maison de pierre dans une métropole utilisant tout type d’éclairage habitée par ceux qui invitent les autres, La Galerie, Noisy-le-Sec, 2017
The Me in Me, -unttld contemporary, Vienna, 2016
Whitney Biennal, Whitney Museum, New York, 2014
Ben Kinmont: Prospectus, San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco, 2012
Double Bind / Arrëtez d’essayer de me comprendre !, Villa Arson, Nice, 2010
Sshhhh, Speech & What Archive?, Gallery Y3K, Melbourne, 2010

Quelques publications (sélection) :
Open by Chance & Appointment, Incertain Sens, 2016
Prospectus 1988-2010 - Forty-two works by Ben Kinmont, JRP Editions, 2011

Les œuvres de Ben Kinmont
Févr. 2003
“Je me questionnais à propos des significations fragiles crées dans l’espace domestique, et sur la façon dont on pourrait créer des œuvres qui réfèrent à ces moments délicats sans les détruire. J’ai alors invité des personnes vivant à Chatou à avoir une conversation chez eux, entre eux, et d’envisager la possibilité que cette conversation soit une œuvre d’art. Avant cela, au CNEAI, j’avais fait une présentation à propos de mes projets passés autour de la …
Documents
22.02.02.1

Recto: Kinmont’s notes on Sshhh handwritten in pencil on white paper, verso: scratch paper with Cneai header with a drawing in pencil, 8 5/8 x 8 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum

Document tiré de l’œuvre Sshhh
  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
22.02.02.2

Message from Kinmont to Sophie at Cneai, “Title: ssshhhh,” outlining the steps for creating the family conversations for Sshhh, printed in black ink on white paper, 11 x 8 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum

Document tiré de l’œuvre Sshhh
  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
22.02.02.3

Email to Kinmont from Sophie at Cneai, “Dear Ben, We know that we are working with a tight budget,” discussing budget and timeline for etchings, dated 31 October 2002, printed in black ink on white paper with Kinmont’s handwritten notes in pencil and blue ink on bottom of page, 11 x 8 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

Document tiré de l’œuvre Sshhh
  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
22.02.02.6

Sshhh project description in French, printed in all italics with black ink on white paper, dated 2002-2003, 11 x 8 ½ inches
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

Document tiré de l’œuvre Sshhh
  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
22.02.02.7

Email to Kinmont from Sophie at Cneai, “Dear Ben, As I promised you,” concerning typography, press specs, etching options, frames, invitations, and overall project budget, printed in black ink on white paper with phone number for Herman Stein, (press operator), handwritten by Kinmont in upper left corner, 11 x 8 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

Document tiré de l’œuvre Sshhh
  • Type de document Archive
  • Année 2003
22.02.03.8.1-2

Email from Kinmont to Sophie at Cneai, “Dear Sophie, the sizes for the paper and the plastic sheets are below,” includes dimensions, names of participants, color preference, and orientation for etchings, dated 17 January 2003, printed in black ink on white paper with Kinmont’s handwritten notes and sketches in pencil, verso: printout from bookselling catalogue with Kinmont’s handwritten notes on p. 2, 11 x 8 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

Document tiré de l’œuvre Sshhh
  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
  • Nombre de pages 5
22.02.03.9.1-6

List of families participating in Sshhh, includes dimensions and color preference for engravings, attached to a series of emails from participating families to Kinmont, printed in black and red ink on white paper, paper-clipped in the upper left corner, 11 x 8 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

Document tiré de l’œuvre Sshhh
  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
  • Nombre de pages 4
22.02.03.10

“Le Cneai est désireaux de provoquer une creation de l’artiste,” statement in French about Cneai, printed landscape in black ink on white paper, wrinkled, creased, and spotted, 8 1/8 x 11 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

Document tiré de l’œuvre Sshhh
  • Type de document Archive
  • Année 2003
22.02.03.11

Orange plastic stencil ruler used to make participants’ engravings, “THIS SIDE” written in black marker on one side, 1 7/8 x 11 ½ inches
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

Document tiré de l’œuvre Sshhh
  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
22.02.03.12

Proof for a sample participant engraving, notes written in pencil and blue ink, 7 15/16 x 4 5/16 inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

Document tiré de l’œuvre Sshhh
  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
22.02.03.30.1-5

Five protective tissues with the project description of Sshhh rubber stamped in blue ink in English and French, used during distribution of engravings to participants, dated 2002-2003, 25 ½ x 39 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

Document tiré de l’œuvre Sshhh
  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
  • Nombre de pages 2
22.02.03.31

Invitation from Sylvie Boulanger, director at Cneai, “Cher Ben Kinmont, Ben Kinmont et IRN seraient ravis de vous accueillir,” inviting Kinmont to a concert and live performance celebrating the distribution of Sshhh at Cneai, includes DJ and performers’ names, printed in black and red ink on white paper, 11 ¾ x 8 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

Document tiré de l’œuvre Sshhh
  • Type de document Archive
  • Année 2003
Protocole
Document tiré de l’œuvre Sshhh
  • Type de document Protocol
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
Chargement en cours…