Note d’intention

Depuis la fin du dix-neuvième siècle, les artistes se sont largement consacrées à éroder les limites entre l’art et la vie, affirmant que ce qu’on appelle l’art n’a pas de limites. Ben Kinmont s’oppose à cette supposition, affirmant au contraire que l’art n’est pas invité partout, et qu’il peut être destructeur ou immoral de représenter des conversations qui prennent place dans la sphère domestique. Le projet Sshhh explore ce que cela peut vouloir dire d’introduire avec éthique le privé dans l’espace public du musée, et réciproquement.

Since the late nineteenth century, avant-garde artists have largely been dedicated to breaking down the barriers between art and everyday life, and have argued that there are no limits to what can be called art. Artist Ben Kinmont disagrees with this premise, arguing that art “is not invited everywhere” and that it can be destructive or unethical to represent conversations that take place in the domestic realm. Kinmont’s interactive Sshhh project explores what it might mean to ethically introduce the private into the public space of the museum, and vice versa.

https://www.benkinmont.com/projects/shhhh
https://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb40477723w

Notice de l’œuvre

“Je me questionnais à propos des significations fragiles crées dans l’espace domestique, et sur la façon dont on pourrait créer des œuvres qui réfèrent à ces moments délicats sans les détruire.
J’ai alors invité des personnes vivant à Chatou à avoir une conversation chez eux, entre eux, et d’envisager la possibilité que cette conversation soit une œuvre d’art. Avant cela, au CNEAI, j’avais fait une présentation à propos de mes projets passés autour de la conversation comme sculpture. Les familles qui souhaitaient participer rentrèrent chez elles et m’informèrent par email lorsque la conversation avait eu lieu. Le contenu et la nature de chaque conversation est resté secret et connu d’elles seules. 23 familles ont participé.
J’ai ensuite réalisé une gravure pour chaque famille. L’impression de la planche sur le papier était aveugle, et ne faisait figurer que le nom de la famille et de la date de leur conversation. A ma demande, chaque famille a choisi la couleur et la taille de leur gravure, et 4 versions en ont été réalisées : une pour les participant·es, une pour le CNEAI, une pour la Bibliothèque Nationale de France, et une pour moi.
La gravure ne documente pas le contenu de la conversation, elle atteste seulement qu’une conversation a eu lieu, au sein d’une famille, un certain jour. Elle fonctionne comme un objet d’art, c’est-à-dire quelque chose pouvant être exposé et pouvant circuler au sein du monde de l’art. Pour les membres des familles, cette gravure est plus que cela, elle est la trace d’un moment domestique, et fonctionne comme l’aide-mémoire d’une conversation qui a eu lieu.
Les gravures font partie de la collection des familles, du CNEAI, de la BNF et de l’artiste.”
Ben Kinmont

“I was wondering about the fragile meanings created at home, and how one can create work about, or in reference to, these delicate moments yet without their destruction.
So, I invited people living in Chatou to have a conversation in their home, amongst themselves, and to consider the possibility of this conversation as a work of art. Before, in the CNEAI, I spoke about past projects and historical precedents for conversation as sculpture. The families who wanted to participate then went home, each later notifying me by email to say when they had had their conversation. The content and nature of each conversation remained a secret known only to them. 23 families participated.
Afterwards, I made each family an engraving. The plate’s impression on the paper was blind with the exception of the family’s name and the date of their conversation. At my request each family chose the size and color of their engraving and four impressions were made of each: one for the participant, one for the CNEAI, one for the Bibliothèque Nationale, and one for myself. The engraving does not document the content of the conversation. It tells only that there was a conversation had by a family on a certain day. However, it does function as an art object, as something to be exhibited and which can circulate within the art world. For those within the family, the engraving is more; it comes out of a domestic moment and functions as an aide memoire for a conversation once had.
Prints are in the collections of the families, CNEAI, Bibliothèque Nationale, and the artist.”
Ben Kinmont

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  • Nombre d’images sélectionnées pour Performance Sources 7
  • Crédits photographes Philippe Bissière
  • Dates des prises de vues 02/02/2003
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Documents
22.02.02.1

Recto: Kinmont’s notes on Sshhh handwritten in pencil on white paper, verso: scratch paper with Cneai header with a drawing in pencil, 8 5/8 x 8 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum

  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
22.02.02.2

Message from Kinmont to Sophie at Cneai, “Title: ssshhhh,” outlining the steps for creating the family conversations for Sshhh, printed in black ink on white paper, 11 x 8 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum

  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
22.02.02.3

Email to Kinmont from Sophie at Cneai, “Dear Ben, We know that we are working with a tight budget,” discussing budget and timeline for etchings, dated 31 October 2002, printed in black ink on white paper with Kinmont’s handwritten notes in pencil and blue ink on bottom of page, 11 x 8 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
22.02.02.6

Sshhh project description in French, printed in all italics with black ink on white paper, dated 2002-2003, 11 x 8 ½ inches
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
22.02.02.7

Email to Kinmont from Sophie at Cneai, “Dear Ben, As I promised you,” concerning typography, press specs, etching options, frames, invitations, and overall project budget, printed in black ink on white paper with phone number for Herman Stein, (press operator), handwritten by Kinmont in upper left corner, 11 x 8 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

  • Type de document Archive
  • Année 2003
22.02.03.8.1-2

Email from Kinmont to Sophie at Cneai, “Dear Sophie, the sizes for the paper and the plastic sheets are below,” includes dimensions, names of participants, color preference, and orientation for etchings, dated 17 January 2003, printed in black ink on white paper with Kinmont’s handwritten notes and sketches in pencil, verso: printout from bookselling catalogue with Kinmont’s handwritten notes on p. 2, 11 x 8 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
  • Nombre de pages 5
22.02.03.9.1-6

List of families participating in Sshhh, includes dimensions and color preference for engravings, attached to a series of emails from participating families to Kinmont, printed in black and red ink on white paper, paper-clipped in the upper left corner, 11 x 8 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
  • Nombre de pages 4
22.02.03.10

“Le Cneai est désireaux de provoquer une creation de l’artiste,” statement in French about Cneai, printed landscape in black ink on white paper, wrinkled, creased, and spotted, 8 1/8 x 11 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

  • Type de document Archive
  • Année 2003
22.02.03.11

Orange plastic stencil ruler used to make participants’ engravings, “THIS SIDE” written in black marker on one side, 1 7/8 x 11 ½ inches
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
22.02.03.12

Proof for a sample participant engraving, notes written in pencil and blue ink, 7 15/16 x 4 5/16 inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
22.02.03.30.1-5

Five protective tissues with the project description of Sshhh rubber stamped in blue ink in English and French, used during distribution of engravings to participants, dated 2002-2003, 25 ½ x 39 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

  • Type de document Archive
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
  • Nombre de pages 2
22.02.03.31

Invitation from Sylvie Boulanger, director at Cneai, “Cher Ben Kinmont, Ben Kinmont et IRN seraient ravis de vous accueillir,” inviting Kinmont to a concert and live performance celebrating the distribution of Sshhh at Cneai, includes DJ and performers’ names, printed in black and red ink on white paper, 11 ¾ x 8 ½ inches.
(Description and title from Sshhh presentation by the Whitney Museum)

  • Type de document Archive
  • Année 2003
Protocole
  • Type de document Protocol
  • Auteur·trice Ben Kinmont
  • Année 2003
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  • Nombre d’œuvres dans le fonds 1
Ben Kinmont (1963 à Burlington, Vermont, USA), vit et travaille à Sebastopol en Californie. Il est artiste, éditeur, également libraire spécialisé dans les livres rares. Les actions de Ben Kinmont - documentées par l’image, le texte et divers objets - impliquent des relations interindividuelles et se fondent sur ce qu’il définit comme un espace intermédiaire entre deux sujets. Un espace qui, si on le compare à la sculpture, serait en permanence façonné et modifié. Son travail porte sur le statut de l’art, sur la place de l’artiste dans la société et les échanges entre l’artiste et le public, en examinant les systèmes de valeurs liés aux pratiques artistiques et les possibilités de déplacer ces pratiques hors du champ institutionnel du musée ou des galeries, pour …
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